• Writer's pictureVesterlund Efterskole

Gymnastikken som en identitet

Updated: Oct 23, 2023

Foråret lader rent vejrlig vente på sig, men kigger man i kalenderen, så er det forår. Og for mange mennesker er forår lig med længere og længere dage, en kilden i maven(forårsfornemmelser) og stille og rolig mere og mere varme i luften.

Har man så tilfældigvis en passion for gymnastik, så er forårets komme også lig med mødet med passionerede mennesker og gymnastikopvisninger rundt i landets idrætshaller. Mødet med gamle venner og bekendte. Mødet med forventninger og begejstring. Mødet med andre med samme passion.

Gymnastikopvisning - Vesterlund Efterskole

At føle sig som en del af et større fællesskab hvor gymnastikken er det fælles omdrejningspunkt, er en god følelse. At mærke hvordan bevægelse, bevægelsesglæde, venskaber og mest af alt glæden ved at se så mange andre mennesker indtage diverse gymnastikgulve rundt i landet er bare stort. Den følelse ramte mig helt konkret på Idrætshøjskolen i Viborg ved deres store og meget vellykkede Vinterstævne – gymnastikstævne. Følelser, tanker og masser af minder blæste rundt i kroppen flere dage efter. Virkelig en god fornemmelse, som gav anledning til dette indlæg her.

Vi er alle bærere af en identitet. En identitet som ofte i hverdagen bare er der som en nærmest usynlig ven inde i én selv. At møde gymnastikken i hallerne, dyrke passionen, føle stemningerne og mærke energien får - i hvert fald mig til at tænke over hvem jeg er, og hvilken identitet jeg har – her specifikt ind i gymnastikken.

Drengegymnastik på efterskole

Med dette lille indlæg ønsker jeg egentligt blot at udtrykke, at det er vigtigt at have en passion for et eller andet. At mærke og være tro mod sin identitet. Om det er gymnastik, traktortræk eller noget helt tredje er ligegyldigt, men vi lever i en tid, hvor dét at være en del af noget er vigtigt.

På Vesterlund Efterskole er gymnastikken den helt store profil, og vi gør os umage i forhold til at præsentere eleverne for gymnastikken. Mange elever kommer fra en gymnastikbaggrund, men mange kommer ikke fra en gymnastikbaggrund. De har måske passioner for friluftsliv, musik, løbehjul eller andet. Inde bag vores arbejde med netop gymnastikken som passion drømmer vi om, at rammen er sat for at vores elever også senere i livet bringer sig selv i situationer, hvor de mærker suget i maven, glæden ved bevægelse, følelsen af at være en del af noget – et fællesskab!

Glædeligt forår!

Søren Haubjerg