10. KLASSE

10 KLASSE

PRØVEFRI 10. KLASSE
PÅ VESTERLUND EFTERSKOLE

Skoleåret 2024/2025 markerer starten på vores nye 10. klasses koncept ”VE10”.

10. klasse på Vesterlund Efterskole får således et andet udtryk og et anderledes indhold med et stort fokus på boglig undervisning og personlig udvikling. Den største forskel er, at vi fra årgang 24/25 og fremover ikke vil afholde de afsluttende prøver, som de kendes i dag. Derigennem vil vi evaluere og teste eleverne på andre måder end tidligere. Konkret betyder det:

De officielle 10. klasses prøver afholdes ikke.

Vi skal ikke længere leve op til de officielle krav til pensum i de boglige fag.

Vi vil ikke længere give karakterer.

Udviklingen af VE10 har til formål at skrue ned for tempoet og op for kvaliteten. Vi ønsker at få mere tid til den enkelte elevs udfordringer og interesser, og i det hele taget at lave mere fed efterskole for vores elever.

Grundlæggende for vores nye 10. klasse er også ønsket om en højere faglighed, en styrket boglig profil og kompetenceudvikling. Vi retter således blikket mod ungdomsuddannelserne for målrettet at styrke vores elever mod en fremtid efter Vesterlund Efterskole.

Vi ønsker at skabe nogle andre evalueringsformer, som i vores optik giver den enkelte elev meget mere værdi end blot karakterer. Eleverne vil i højere grad hen over et skoleår få feedback og respons på deres faglige, personlige og sportslige niveauer, formåen og indsatser. En feedback som tager afsæt i meget mere end en karakter, for at højne elevernes fortsatte lyst til at udforske personlige, sociale og faglige muligheder.

Vi er stadig Vesterlund Efterskole

Selvom vores evalueringsform og prøveform ændrer sig, bliver vores skoleform den samme. Derfor skal vores 10. klasser stadig have dansk, engelsk og matematik. Muligheden for at tilvælge tysk eller fysisk/kemi ændres der heller ikke på.

Skoleårets opbygning minder om den velkendte opbygning vi har i dag med en blanding af:

• boglige timer

• masser af valgfag

• spændende VE10-fag

• sang

• fortælling

Fra skoleåret 24/25 bliver vi således en skole med en endnu stærkere faglig profil, hvor der bliver mere tid til at udvikle hver enkelt elev.

Vi bliver ved med at være Vesterlund Efterskole med alt, hvad det indebærer af gymnastik, friluftsliv, musik og mindeværdige efterskole-oplevelser.

VE10 – En anderledes 10. klasse

ELEVER UDEN RETSKRAV FRA 9. KLASSE

Har du ikke retskrav fra 9. klasse, kan du stadigvæk være elev på Vesterlund Efterskole i 10. klasse.