• Writer's pictureVesterlund Efterskole

FESTILUND

Updated: Oct 23, 2023

Et hæsblæsende program, euforisk stemning, glade og taknemmelige elever var i går en del af festivalen FESTILUND.

Fest på Vesterlund Efterskole 1

Eleverne står og venter på åbningen af festivalpladsen. Lyden af glade og forventningsfulde elever var lige på trapperne. Imens havde festivaludvalget klargjort et hæsblæsende program og fundet alverdens havespil frem, som eleverne udnyttede til fulde.

Fest på Efterskole

Kl. 13.00 åbnede festivalpladsen med armbånd, madbilletter og enkelte elever blev endda kropsvisiteret. Festivalscenen blev åbnet af The Staff med nummeret "Det er den dejligste morgen" af Gnags, hvor blæseinstrumenter, klaver, guitar og et højtsyngende kor skabte grundlag for en fantastisk festivaldag.

Sang på VE

Musikeleverne har siden hjemkomsten tilbage i april måned,

brugt mange timer i musiklokalet for netop at blive klar til FESTILUND. Det hele kulminerede med to flotte og magiske koncerter, hvor et ellevildt publikum gav dem en uforglemmelig oplevelse. Der blev skrålet, sunget og danset i bedste efterskolestil.

Den opbakning de giver hinanden er ubeskrivelig og kendetegner det sammenhold eleverne oplever. "Det er altid fedt at præsentere musikelevernes arbejde for resten af elevflokken, som virkelig giver dem en mindeværdig oplevelse" - udtaler musiklærer Markus.

Fest på Vesterlund Efterskole 2

For at skubbe endnu mere gang i festivalpladsen, havde festivaludvalget inviteret DJ Inzane til at komme forbi. Den tunge bas blæste eleverne bagover, mens de skrålede med på det ene stor hit efter det andet. Der blev danset chicken dance, plukket æbler og meget mere. Der var tryk på til stor morskab for alle festivalgæster.

Sideløbende med koncerterne var plænen omdannet til en hyggelig festivalplads med havespil og sjove aktiviteter i alle former. Der var blandt andet det muntre køkken, kongespil, popcorn, slush ice og meget mere. Det gav en helt unik stemning rundt på plænen, hvilket eleverne nød.

4-to-one under kyndig ledelse af musiklærer Markus spillede op til dans, hvor især kendte danske sange fik eleverne med på fællessang. En dejlig oplevelse for eleverne, som kunne nyde de dygtige musikere på scenen.

Koncert på VE

festivalscenen. Storartet og magiske gjorde Elba sit til, at eleverne fik musikalske oplevelser. Det var en helt igennem fantastisk koncert, som fik eleverne til at stimle sammen foran festivalscenen. "Det var en stor oplevelse at opleve så dygtig en kunstner, og hvor er hun bare en fantastisk sanger".

Festivaludvalget havde selvfølgelig arrangeret overraskelser til eleverne. Den første kunstner som gik under kunstnernavnet Ove Rask and The Wildcards gik på scenen. Det gik hurtigt op for eleverne, at sanger og musiker Christopher var aftenens hemmelige gæst.

Christopher Koncert på Efterskole

Det var en uforglemmelig oplevelse, og samtlige elever skrålede og skreg for fuld udblæsning, under de mange velkendte sange. Undervejs var der også plads til lidt humoristiske indslag, som kun gjorde koncertoplevelsen bedre.

Som afslutning på en helt igennem magisk og fantastisk festival, indtog musiker og sanger Kesi festivalscenen. Der blev virkelig danset og sunget med på alle sange. Der blev endda lavet en stor rundkreds, hvor eleverne skiftevis dansede, lavede akrobatiske bevægelser til lyden af Kesi, som det helt store samlingspunkt i midten. Det var magisk og i bedste efterskolestemning.

Kesi på Efterskole

491 views